Loading...

Een website, liever maatwerk of massaproductie?

Hoe verklaar je het enorme verschil in prijs tussen een WordPress of Joomla website met een kant en klare template en een handgecodeerde maatwerk website?

blog kosten website

Massaproductie vs ambachtelijk werk.

De eerste kun je voor een paar honderd euro laten maken, de tweede kost aanzienlijk meer bij een gespecialiseerd internetbureau. Loont maatwerk wel?

Waarin zitten de kosten bij professioneel maatwerk en loont dat wel, of juist niet?

Waarom kunnen sommige 'webbouwers' zo goedkoop zijn? Het verschil zit hem in het gebruik van templates. Templates zijn kant-en-klare websites die keer op keer gebruikt worden, meestal als Wordpress of Joomla site. De content wordt een beetje aangepast en je bent binnen no-time de eigenaar van een gloednieuwe goedkope website, vaak niet duurder dan een paar honderd euro.

Een maatwerk website wordt exclusief voor u gemaakt, met handgeschreven code. Zo bent u verzekerd van een unieke website die ook technisch perfect presteert.

Om een professionele website op maat te maken, heb je een team van specialisten nodig die enkele weken tot soms wel vele maanden met je website bezig zijn. Een front-end UI (user interface) ontwerper en een back-end developer (programmeur). Vaak zijn er ook een grafisch ontwerper en een project manager bij betrokken. Desgewenst kan het team worden uitgebreid met een tekstschrijver en een UX (user experience) ontwerper. De samenstelling en de doorlooptijd hangen af van welke werkzaamheden je zelf kunt doen, de complexiteit en de omvang van de website en eventuele deadlines.

Een mooie, responsive maatwerk site met een op maat ingericht CMS en een eigen, uniek ontwerp kost met zo'n team al gauw 80 tot soms wel 300 uur om te maken.

Gebruiken wij dan helemaal geen standaard oplossingen?

Jazeker wel, wij zijn voorstander van maatwerk met open-source oplossingen. Dat klinkt tegenstrijdig, maar dat is het niet. We luisteren goed naar je wensen en leveren vervolgens maatwerk. Maar vaak wel op basis van open source-oplossingen. Zo bereiken we snel het gewenste resultaat, tegen een scherp tarief.

Ons favoriete CMS MODX is bijvoorbeeld zo'n 'standaard maatwerk oplossing'. MODX is een opensource-CMS. Dat betekent dat de broncode vrij verkrijgbaar is en dat het gebruik geheel gratis is. Er is geen afhankelijkheid van één partij, want het platform wordt wereldwijd gebouwd, getest en onderhouden door een levendig netwerk van kundige ontwikkelaars. MODX is echter geen 'doe het zelf' CMS omdat het, in tegenstelling tot WordPress en Joomla geen of weinig kant-en-klaar toepassingen kent. De broncode moet dus zelf gechreven worden, en dat maakt het weer maatwerk!

Het ontwerpen en programmeren van duurzame maatwerk websites is enorm arbeidsintensief. Het talent dat echt goede websites kan creëeren is bovendien niet goedkoop. Het hele proces is behoorlijk complex en het houdt deze professionals vaak van 's-morgens vroeg tot 's-avonds laat bezig.

Een goede website is uniek voor jouw organisatie ontworpen. Geen standaard template dus. Want als de concurrent dezelfde template gebruikt kost het je je merkbeleving.

Uiteindelijk draait het allemaal om mensen die bevlogen bezig zijn met hun vak. Mensen die tot het uiterste gaan om jouw zakelijke doelstellingen online waar te maken door superieur maatwerk te leveren. Maatwerk waar ze persoonlijk achter kunnen staan. Trots op kunnen zijn. Als je zo'n team vindt voor je website, kijk dan niet op de eerste plaats naar wat het kost, maar vooral naar wat het oplevert.

Bij een maatwerk oplossing kijken we naar verschillende aspecten die voor jouw bedrijf belangrijk zijn. Het uiterlijk van je website bepaalt in een aantal seconden wat de bezoeker bij jouw organisatie voelt. Je krijgt echt maar één kans op een eerste indruk. Zorg daarom dat het een goede is.

Helaas zien nog steeds veel bedrijven hun website vooral als een kostenpost. Bijna als een noodzakelijk kwaad. En daarom beknibbelen ze op hun website. Het gevolg is meestal dat deze daardoor zo slecht is, dat ze net zo goed - of zelfs beter - helemaal geen website kunnen hebben. Als je de website ziet als een investering in de toekomst van je organisatie, zul je veel eerder geneigd zijn die investering financieel te onderbouwen. En dan blijkt vaak dat er meer mogelijk is dan je dacht. Een goede website vergroot de merkbeleving van je organisatie. De inhoud en de vormgeving van je website versterken jouw merk. Een goede website verdient geld voor je bedrijf.