Loading...

Color matters. A lot.

Van een logo tot een landingspagina, kleur is essentieel in je communicatie naar de buitenwereld. Met kleur communiceer je. Wat is bv je doel? Welk plaatje wil je laten zien en wellicht de belangrijkste: hoe wil je dat mensen zich voelen?

blog marketing kleur

In de marketing wereld heeft alles een doel, en kleur is daarop geen uitzondering.

Hoewel sommigen menen een definitief antwoord te hebben op het kleur vraagstuk, is de waarheid dat niemand het echt weet.

In de marketing wereld heeft alles een doel, en kleur is daarop geen uitzondering.

Van een logo tot een landingspagina, kleur is essentieel in je communicatie naar de buitenwereld. Wat is bv je doel? Welk plaatje wil je laten zien en wellicht de belangrijkste: hoe wil je dat mensen zich voelen?

Verschillende culturen ‘zien’ kleuren anders, de kleur paars bijvoorbeeld is in sommige culturen een rouw kleur, terwijl het in andere culturen juist een kleur die de associatie met rijkdom oproept.

Over kleur is veel te zeggen en in sommige kringen (lees: designers) is het zelfs een trending topic, maar de meeste experts zijn het er eigenlijk best over eens, er is geen one-stop solution. Wat voor een biologisch restaurant werkt, werkt niet voor een online software bedrijf. Hoewel sommigen menen een definitief antwoord te hebben op het kleur vraagstuk, is de waarheid dat niemand het echt weet.

Color matters. A lot.

Kijk even op deze pagina: colorusage.arc.nasa.gov van NASA’s Color Usage Research Lab, waarin ze gedetailleerd uitleggen waarom het belangrijk is de juiste kleuren te gebruiken in display graphics. Als zelfs astronauten kleur belangrijk vinden geldt dat waarschijnlijk ook voor ondernemers :-) Een studie genaamd ‘Exciting red and competent blue ‘wijst uit dat aankopen in grote mate bepaald worden door kleuren en hun manier waarop een merk wordt waargenomen. Kleuren hebben dus invloed op de manier waarop klanten een merk zien en beleven. Bij het bepalen voor de juiste kleur voor je merk is het dus belangrijk om de reactie van de consument op geschiktheid van de kleur te bepalen.

Dat gezegd hebbende wil ik wel even benadrukken dat kleur niet voor iedereen dezelfde betekenis heeft, of hetzelfde gevoel oproept. Verschillende culturen ‘zien’ kleuren anders, de kleur paars bijvoorbeeld is in sommige culturen een kleur van rouw terwijl het in andere culturen juist een kleur is die de associatie met rijkdom oproept. Ook zien we verschillen tussen de sekse. Vrouwen voelen zich over het algemeen meer aangetrokken tot blauw, paars en groen, terwijl mannen gaan voor blauw, groen en zwart. Dit verklaard wellicht ook dat de grootste social media netwerken blauw gebruiken als primaire kleur!

Iets anders om je te realiseren wanneer je kleur gaat bepalen voor je product of bedrijf; mensen associëren woorden ook met kleur. Denk aan ‘een blauwtje lopen’, of ‘zich groen en geel ergeren’ of ‘door een roze bril kijken’ en zo kennen we er nog wel een paar!

Een onderzoek van Joe Hancock over het gevoel dat kleur oproept wees uit dat:
- Vertrouwen: 34% van de gevraagden koos voor blauw.
- Snelheid: 76% koos voor rood.
- Kwaliteit: 46% koos voor zwart.
- Betrouwbaarheid: 43% ging voor blauw.
- Plezier: 28% koos oranje en 26% koos geel.

Welke kleuren moet je gebruiken?

Normaals, er is geen eenduidig antwoord. Al kan wat kennis van kleurenpsychologie je in de juiste richting sturen, er spelen meer factoren mee. Waar je mee zou kunnen beginnen is hoe je wilt dat mensen jouw merk zien. Wil je gezien worden als betrouwbaar of snel?

Denk aan je targeted customer:
Hoe zien ze eruit?
Hoe kleden ze zich?
Waar gaan ze uit?
Hoe ziet hun huis eruit?
Als je begint met een gedetailleerd visie van je target customer maakt dat het hele proces iets eenvoudiger. heb je dat helder dan kan je een brand inspiration board (een soort moodboard) maken. Maak bv. een Pinterest bord waarvan jij denkt dat je target customer het aantrekkelijk vindt. Ga surfen op het web en zoek naar afbeeldingen die er voor jou uitspringen en gebruik een color picker om kleuren te bepalen die volgens jou je merk representeren.

Welke kleur(en) je ook kiest, niets is belangrijker dan authenticiteit, kies dus niet zomaar een kleur omdat die nu eenmaal hip is op dit moment, maar kies een kleur die jouw bedrijfs visie weerspiegelt en je target customer naar je toe trekt.